Félúton- az Értéktermő első félévének értékelése szakpedagógusok segítségével

      Félúton- az Értéktermő első félévének értékelése szakpedagógusok segítségével

A Református EGYMI Országos Értéktermő Tehetségközpontjában a 2022/23-as tanévben közel 600 pedagógus vesz részt a gazdagító foglalkozások levezetésében. A továbbiakban a Miskolci Tagintézményhez tartozó iskolák és óvodák munkatársai közül 2 szakpedagógust kérdeztem eddigi értéktermős munkájukról, tapasztalataikról.

Derda Péterné, a Szerencsi Rákóczi Zsigmond Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettese, a gazdagító programok iskolai koordinátora, és a vizuális kultúra gazdagító program kidolgozója.

  • Mikor csatlakozott intézményük az Értéktermőben zajló munkához? Hogyan indultak be iskolájukban ezen foglalkozások?
  • Oktatási intézményünk már rögtön az Értéktermő országossá válásakor, az elsők között csatlakozott a programhoz. Eleinte egy-egy csoporttal, később fokozatosan már egyre több tehetség területet bevonva.  2011-től Akkreditált Kiváló Tehetségpontként működünk, sokéves tapasztalattal a hátunk mögött a tehetséggondozásban. De ez, amit 4-5 éve végzünk az Értéktermőben, ez más. Erőssége a programnak, hogy szakemberek segítségével történik a beválogatás, a szülők és pedagógusok véleményét is figyelembe véve. A tehetségsegítés folyamatát komplex programok átadásával támogatja a központ, a hatásvizsgálat terhét részben átvéve a programokat vezető pedagógusoktól. A teljes tehetségazonosítás összefogott módon szakemberek által támogatva valósul meg. Minden szülő szakvéleményt kap gyermeke tehetségszűréséről. Nagy segítség ez minden gyakorló pedagógusunk számára. Letisztultak, átláthatók és hatékonyan működők intézményünkben a gazdagító programok. A pedagógusaink nagyon szívesen vesznek részt benne, hisz egy kidolgozott programot kapnak, amit a javasolt gyerekekkel dolgoznak fel. Minden tehetségterületen lehetőségünk van az arra érdeklődést mutató, jó képességű gyerekek erős oldalának fejlesztésére.
  • Ön már több éve a vizuális kultúra program kidolgozója is…
  • Igen, az elmúlt évek sok-sok tapasztalatát nagy örömmel osztom meg másokkal is. Elsőként az 1. évfolyam vizuális kultúra gazdagító programját állítottam össze, aztán sorra készültek el a többi évfolyamoknak szánt tervezetek is. Jelenleg már egy komplex, a teljes alsó tagozatot felölelő program szerzőjének tekinthetem magam. Nagy kihívás, ugyanakkor nagy élmény is egy program kidolgozójának lenni. Én is tartok vizuális gazdagítókat, így óráról órára le is tesztelhetem a gyakorlatban is az általam tervezett foglalkozásokat. Nagy élmény intézményi szinten a hatásvizsgálatok eredményét figyelni, mennyire sok területen, milyen nagymértékben fejlődnek a gyerekek. Természetesen, személy szerint a képzőművészet, rajz készségek fejlődését figyelem leginkább, amiben szintén jelentős eredmények mutathatók ki a programot elvégző tanulóknál.
  • Ha jól tudom, több intézmény hasonló foglalkozást tartó pedagógusaival is kiépített már kapcsolatot.
  • Nagyon fontosnak tartom a kollégák egymás közötti tapasztalatcseréjét. Az elmúlt évben vándorkiállítást állítottunk össze a vizuális gazdagító programok során elkészült alkotásokból, melynek a megnyitója intézményünkben volt. Látható volt a kiállítás a Református EGYMI székhelyén, Halásztelken is. A programot átvevő, azzal dolgozó intézmények is részt vettek a kiállításon. Hagyományt teremtve szeretném ezt a lehetőséget minden évben megismételni és a résztvevő intézményekbe is eljuttatni a kiállítási anyagot. Ezzel is színteret biztosítva a kollégákkal való találkozásra, szakmai fórumokra, az együtt gondolkodásra.

  • Mit jelent a programban való részvétel a kollégáinak? Miben segítheti ez munkájukat?
  • Sokat jelenthet a programban való aktív részvétel a kollégáknak is, hisz nagyban elősegíti szakmai fejlődésüket. Sokan ennek a lehetőségnek köszönhetően indulnak el komolyabb munkák elkészítésének az útján, saját programok kidolgozásán. Amennyiben úgy érzik, van lehetőségük annak bemutatására, kidolgozására, a gyakorlatba való átültetésére. A pedagógus életpályába való beillesztésére, akár mint innovátor mester pedagógus. A gazdagító programok során a tehetséges gyermekek segítése mellett a tehetséges pedagógus is kibonthatja szárnyait egy jól felépített, szakemberek által támogatott rendszerben. 

Kisné Bálint Brigitta a Sárospataki Igazkincs Református Óvoda ének-zene szakos óvodapedagógusa, aki ebben a tanévben csatlakozott az értéktermőben dolgozó pedagógusok sorához.

  • Milyen megfontolásból csatlakozott a programhoz, honnan értesült erről a lehetőségről?
    • Az intézményvezető hívta fel a figyelmemet erre a lehetőségre, és nagyon örültem, hogy ennek a munkának én is a részese lehetek. Fontosnak tartom az ének-zene oktatás népszerűsítését minden fórumon különösen, ha ezt szervezett formában tudom megvalósítani.
  • Ön szerint miben különbözik az „Értéktermőben” zajló munkája egy hagyományos csoportmunkától vagy szakköri foglalkozástól? Miben ad többet ez a gazdagító a gyerekeknek?
  • A programban eleve kevesebb létszámban vesznek részt a nagycsoportos óvodásaim, ez mindenképp interaktívabbá, személyre szabottabbá, könnyebben tanulhatóbbá teszi az elhangzott információkat számukra. Mivel egy előzetes szintfelmérésen is részt vesznek, így mindenképp ebben az irányban tehetségesnek bizonyuló gyerekek kerülnek be, akik nagyon jó ritmusérzékkel rendelkeznek.

  • Milyen tapasztalatai vannak az eddig eltelt időszakról? Sikeresnek mondhatjuk az elmúlt hónapokat? 
  • Mindenképp sikeresnek mondanám, hisz már ez alatt az eltelt rövid időszak alatt is látszik a gyerekeken a fejlődés. Nagyon szeretik a foglalkozásokat, hiszen itt van lehetőségük egymás előtt énekelni kis csoportban, így bátrabbak, mint ha egy nagy társaság előtt kellene fellépniük. Nagy örömmel énekelnek, veszik kezükbe a hangszereket, különösen a fuvola hangzása nyűgözi le őket, hisz nem mindennap láthatnak, hallhatnak ilyen és ehhez hasonló hangszereket.
  • Miért tartja fontosnak az ének-zene ismeretek elsajátítását már óvodáskorban?
  • Az énekkel, zenével elkezdeni foglalkozni soha nem lehet túl korán. Egészen pici kortól kezdve ajánlom már a szülőknek a zene hallgatását, hisz a zene mindig aktuális, ha rossz a kedvünk, akkor felvidít, ha jó, akkor tovább fokozza ezt az érzést, de ha semmilyen hangulatunk nincs, akkor is lehet „csak úgy” zenét hallgatni. Nagyon sok gyerek már otthon is hallgat zenét akár a szülőkkel, testvérekkel, és ezt elhozzák ide hozzánk is.

  • Hogyan zajlik egy Ön által levezetett foglalkozás?
  • Minden alkalom más-más tematikára épül. Természetesen mindegyik foglakozáson van ritmusgyakorlatozás, közös éneklés, hangszerrel való munka, légzésgyakorlatok elvégzése. Általában kis zenekart szoktunk alakítani, ahol mindenkinek megvan a saját feladata, hangszere. Nyilván ez különösen sok gyakorlást igényel, de nagyon élvezik a gyerekek, ha sikerül egy dalt eljátszanunk közösen; nagyon felvidítja őket, ha egymásra figyelve összhangban vannak, csapatként funkcionálnak.

Nagyon köszönöm, hogy elmondták gondolataikat, tapasztalataikat számunkra, és további sikeres munkát kívánok az Értéktermő csapata nevében!

 

Tóth András
regionális tehetségkoordinátor

Information_1

Kedves látogató!

A járványügyi helyzet miatt, intézményeinkben ismételten életbelépett a járványügyi eljárásrend. Kérem, hogy tagintézményeinkben/telephelyeinken érdeklődjön a helyileg alkalmazott eljárásról.

Tisztelettel,
Bori Judit igazgató