A Református EGYMI Országos Értéktermő Tehetségközpontjának megszűnését követően teljesen új alapokra kellett helyezni a tehetséggondozást. A tehetséggondozó koordinátorok munkája jelentős változáson ment át. Korábban koordinációs feladataink voltak túlsúlyban, ettől a tanévtől a gyerekekkel való műhelyfoglalkozásokra helyeződött át a hangsúly.
A 2024/25-ös tanév elején a Miskolci Tagintézményben 2 fél- és 2 főállású dolgozó végezte 14 városban, 27 vármegyei partnerintézményben 1562 gyermek tehetségszűrését. A református közép- és általános iskolák, óvodák mellett református Tanodában is jártunk már. A szűréseket szakmai felelősséggel végzett munkánk egyik leglényegesebb lépése követte: a szakvélemények elkészítése, melyekre az érintettek reflektálhattak. Előzetes időpont-egyeztetést követően, igény esetén tehetség-tanácsadást tartottunk és tartunk az erős belső motivációval rendelkező és/vagy kiemelten tehetséges gyermekek számára.
Az ősz folyamán beindultak a tehetséggondozó koordinátorok által tartott gazdagító foglalkozások is 9 óvodában és 7 általános iskolában 458 fő részvételével. Óvodában matematikát, vizuális és kreativitást fejlesztő foglalkozásokat, míg iskolákban tantárgyakhoz kapcsolódó gazdagító foglalkozásokat (matematikát, magyart és természetismeretet alsóban), illetve tantárgyfüggetlen, komplex műhelyfoglalkozásokat (kreativitás és gondolkodásfejlesztést alsó és felső tagozaton is).
Vármegyénkben több, mint 30 pedagógus tart – az EGYMI szellemi tulajdonát képező – gazdagító programot alapul véve tehetséggondozást tanítványainak. Hiszen az 59 (óvodások, általános és középiskolások számára) kidolgozott 30 órás programot az EGYMI továbbra is rendelkezésére bocsájtja azon pedagógusoknak, akiknek belefér heti szinten idejükbe kiemelkedő képességű diákjaik továbbfejlesztése.
Országos szakmai koordinátorunk által létrehozott szakmai megbeszéléseken, fórumokon és fogadóórákon rendszeresen részt veszünk a szakmai átszervezés gördülékenyebbé tétele érdekében. Nyitottak vagyunk a szakmaközi kapcsolatok mélyítésére is.
Partnerintézményeink táblajátékos tréningre vonatkozó igényeit is igyekszünk szem előtt tartani. Ahogy K. Nagy Emese Gondolkodásfejlesztés táblajátékkal című könyvében írja: „A táblajáték a tanulás, a gondolkodásfejlesztés, a tehetséggondozás kiváló eszköze is, amely hozzásegíti a gyermeket az iskolai sikerességhez. Egy érdekes, izgalmas játék figyelemre, kitartásra késztet.” (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Bp., 2014, 10. p.)
Ezt nagyon jól tudják a református intézmények vezetői, így több iskolába már évek óta visszajárnak a tehetséggondozó koordinátorok. A táblajátékok mellett dobókockás és kártyajátékok, sík-és térbeli kirakók, logikai és retro játékok is színesítik a foglalkozásokat. A változatos játékok motiválnak; önbizalmat és érzelmi intelligenciát fejlesztenek, szociális kompetenciákat erősítenek. A gyermekek koncentrációs készségét és kommunikációs képességét javítja, segít fókuszálni és együttműködésre, empátiára tanít.
Isten segítségét hívva és várva indulunk neki a második félévben is a munkának. Célunk továbbra is az, hogy a gazdagító órákon és tréningeken egyaránt a talentumokkal és a tehetség ígéretekkel lelkiismeretesen, legjobb tudásunk szerint foglalkozzunk.
Miskolc, 2025. január 24.
Fazekasné Csipke Tünde
tehetséggondozó koordinátor


















